Auteursarchief: Door Bert Bakker geplaatst

Versoepeling betalingsuitstel Belastingdienst

Bron: Rijksoverheid 02-04-2020

Ondernemers en zzp’ers die in de problemen komen door de coronacrisis, kunnen vragen om uitstel van betaling. Deze uitstelaanvraag wordt nu verder versoepeld: het aanvragen voor alle ondernemers wordt eenvoudiger, geldt voor meer belastingen en het wordt voor kleine ondernemers makkelijker om langer dan drie maanden uitstel te krijgen. Ook wordt er een regeling getroffen voor bedrijven die een zogenaamde g-rekening hebben, waarvan in de bouw of uitzendbranche vaak gebruik gemaakt wordt. Hiermee wil het kabinet voor zoveel mogelijk ondernemers zorgen dat zij het met hun bedrijf kunnen volhouden.

Eenvoudiger aanvragen

Het aanvragen van uitstel van betaling kan nu ook via de website van de Belastingdienst worden aangevraagd met een eenvoudig online formulier. Hiervoor logt de ondernemer in met zijn eigen DigiD. Fiscaal dienstverleners die namens hun klanten uitstel willen aanvragen, kunnen met hun eigen DigiD gebruik maken van het formulier.  

Gecombineerd uitstel voor meer belastingen

De Belastingdienst wil onnodig werk voor de ondernemer voorkomen. De ondernemer hoeft daarom maar één uitstelverzoek in te sturen. Het uitstel geldt dan niet alleen voor de bestaande belastingschuld, maar ook voor de schulden die er in de 3 daaropvolgende maanden bijkomen. Het blijft wel belangrijk dat ondernemers op tijd aangifte doen en dat zij pas uitstel van betaling aanvragen nadat zij een (naheffings)aanslag van de Belastingdienst hebben ontvangen.

Het uitstel is bovendien uitgebreid naar meer soorten belastingen. Er kon al uitstel worden aangevraagd voor de inkomstenbelasting, vennootschapsbelasting, loonbelasting en omzetbelasting/btw. Daar komt nu bij: kansspelbelasting, accijns, de verbruiksbelasting alcoholvrije dranken, assurantiebelasting, verhuurderheffing, energiebelasting en andere milieubelastingen en vergelijkbare belastingen in Caribisch Nederland.

Voor alle hiervoor genoemde belastingen geldt dit versoepelde uitstelbeleid tot in ieder geval 19 juni 2020. Het digitale uitstelformulier wordt de komende dagen zodanig aangepast dat ook de nieuwe maatregelen hierin komen.

Voor de energiebelasting is een aparte regeling getroffen zodat het uitstel ook voordeel oplevert voor afnemers van elektriciteit en aardgas die in de financiële problemen komen, zoals de sierteelt. Dit betekent dat de energieleverancier voor april, mei en juni 2020 geen energiebelasting, opslag duurzame energie of de btw hierover in rekening kan brengen bij bedrijven die maandelijks een factuur ontvangen over het werkelijke verbruik.

De energieleveranciers zullen deze week voorbereidingen treffen, zodat het merendeel dit vanaf volgende week kan uitvoeren. Voor kleine energieleveranciers zal dit wegens de uitvoering lastig zijn.

Langer uitstel

Iedere ondernemer die vanwege de coronacrisis uitstel aanvraagt, kreeg automatisch al 3 maanden betalingsuitstel. Mogelijk is een betalingsuitstel van 3 maanden voor ondernemers nog te kort. Ondernemers kunnen schriftelijk ook voor een langere periode uitstel aanvragen. De voorwaarden hiervoor worden versoepeld. Ondernemers met een belastingschuld lager dan €20.000 kunnen vanaf nu langer uitstel krijgen door bewijsstukken te sturen waaruit blijkt dat de omzetcijfers of de bestellingen/reserveringen aanzienlijk zijn gedaald ten opzichte van vorige maanden.

Heeft de ondernemer een schuld hoger dan € 20.000? Dan heeft de Belastingdienst een verklaring nodig van een zogenaamde derde deskundige zoals een accountant of brancheorganisatie. We willen dit zo eenvoudig mogelijk maken. Binnenkort verschijnt hierover meer informatie op de website van de Belastingdienst.

Deblokkeren g-rekening

Bedrijven die personeel uitzenden, uitlenen of detacheren en g-rekeningen gebruiken, kunnen bij de Belastingdienst verzoeken om het tegoed op deze rekeningen te deblokkeren . In normale situaties kan daarmee alleen het overschot op de g-rekening worden vrijgegeven. Om ondernemingen die geraakt zijn door de coronacrisis tegemoet te komen, zoals de bouw en de uitzendbranche, kunnen tijdelijk ook bedragen worden vrijgegeven die zijn gereserveerd voor de loonheffing of btw. Als deze ondernemers uitstel van betaling hebben aangevraagd, krijgen deze ondernemers zo dezelfde voordelen als ondernemers zonder g-rekening. 

Meer informatie over aanvragen van bijzonder uitstel van betaling leest u op www.belastingdienst.nl/coronavirus

Bron: Rijksoverheid 02-04-2020

Share

Fout in box 3 percentages in aanslag 2019 en voorlopige aanslag 2020

Fout in box 3 percentages in aanslag 2019 en voorlopige aanslag 2020

Bron: Belastingdienst

Nieuwsbericht | 03-03-2020 | 16:54

Er is een fout ontdekt in de berekening van de percentages van het rendement van box 3 voor 2019 en 2020. Deze rekenfout, gemaakt op het ministerie van Financiën, werkt door in het aangifteprogramma 2019 en in de voorlopige aanslagen 2020 die al zijn verstuurd. Hierdoor lijkt het alsof mensen meer belasting moeten betalen over hun vermogen in box 3 dan zij straks daadwerkelijk hoeven. De Belastingdienst zal de gevolgen van de fout in regelgeving zo snel mogelijk herstellen.

Als je op 1 januari 2020 niet meer dan €30.846 aan spaargeld of beleggingen hebt, hoef je geen belasting in box 3 te betalen (in 2019: €30.360). Voor stellen geldt dat tot €61.692 (in 2019: €60.720). Voor de circa 2 miljoen belastingplichtigen die wel box 3 betalen maar een belast vermogen hebben tot bijna €73.000 gaat het om een bedrag van 1 of 2 euro verschil. Voor mensen met een belast vermogen tot bijna een miljoen euro gaat het gemiddeld om respectievelijk 4 en 18 euro verschil in 2019 en 2020. Voor grote vermogens boven de miljoen euro kan het bedrag oplopen tot een paar honderd euro verschil. In de definitieve aanslagen wordt dit hersteld.

Voor 2019 is het forfaitaire rendement op beleggen vastgesteld op 5,6% waar het 5,59% had moeten zijn. In 2020 is het forfaitaire rendement op beleggen op 5,33% vastgesteld waar het 5,28% had moet zijn. Het forfaitaire rendement op sparen is in 2019 goed vastgesteld, maar in 2020 op 0,06% waar het 0,07% had moeten zijn.

De Belastingdienst zal de aangifteprogramma’s voor de aangiftes die nu worden gedaan voor het jaar 2019 op korte termijn aanpassen. Tot die tijd zullen mensen die aangifte doen in eerste instantie helaas nog de onjuiste rendementspercentages zien. Bij de definitieve aanslag 2019 zullen natuurlijk de juiste percentages worden toegepast. Ook de definitieve aanslagen 2020 zullen op basis van de goede rendementspercentages worden opgelegd. Mensen zien dan het juiste bedrag van hun belastingteruggave of verschuldigde betaling.

Voor een beperkt aantal belastingplichtigen die in 2019 en 2020 al een voorlopige teruggaaf ontvangen, kan de teruggaafgrens van € 15 van toepassing zijn, waaronder doorgaans door de Belastingdienst niet wordt uitbetaald. Dit gaat waarschijnlijk om slechts een klein aantal gevallen, omdat inkomens, aftrekposten, vermogen etc. bij de definitieve aanslag vaak net iets anders blijken dan vooraf ingeschat. Op dit moment wordt onderzocht om hoeveel gevallen het ongeveer zou gaan en om welke bedragen.

Share

Start aangiftecampagne voorjaar 2020

Start aangiftecampagne voorjaar 2020

Bron: Belastingdienst

Nieuwsbericht | 26-02-2020 | 11:00

Vanaf 1 maart doen miljoenen mensen aangifte inkomstenbelasting over het jaar 2019. Zo’n 6,8 miljoen particulieren en 1,4 miljoen ondernemers ontvangen hiervoor een uitnodiging. Tot 1 mei kunnen mensen aangifte doen. Iedereen die dat voor 1 april doet, hoort vóór 1 juli of ze geld terugkrijgen of moeten betalen. Mensen die hulp nodig hebben bij het doen van de aangifte krijgen ondersteuning.

De Belastingdienst heeft ook dit jaar weer veel gegevens vooraf ingevuld om aangifte doen zo makkelijk mogelijk te maken. Zo helpt de Belastingdienst mensen tijdig aangifte te doen, met minder kans op onbewuste fouten. Het goed controleren van de aangifte blijft wel belangrijk.

Dit jaar is het aangifteprogramma verder verbeterd, op basis van de feedback van gebruikers. Zo zijn de helpteksten nog gebruiksvriendelijker gemaakt, bijvoorbeeld over de eigen woning. Ook kleine ondernemers worden beter geïnformeerd tijdens het invullen, met name bij het winstgedeelte. Daarnaast zijn alle wettelijke en fiscale veranderingen verwerkt in de aangifte. Denk aan de verhoging van de AOW-leeftijd en de afbouw van de arbeidskorting.

‘Wij vinden het belangrijk dat aangifte doen zo eenvoudig mogelijk is’, vertelt Liane Vlaskamp, algemeen directeur Particulieren van de Belastingdienst. ‘Daarom vullen we zo veel mogelijk gegevens vooraf in. We kunnen echter niet alles weten over de situatie van mensen en het effect op de aangifte. Daarom moeten mensen de aangifte goed controleren en deze aanvullen waar dat nodig is. Iedereen blijft immers zelf verantwoordelijk voor de aangifte die ze indienen.’

Hulp bij aangifte

De Belastingdienst begrijpt dat de belastingaangifte voor nogal wat mensen ingewikkeld kan zijn. Voor hen is er hulp en ondersteuning. Zo biedt de Belastingdienst op 29 locaties in het hele land hulp bij aangifte, waaronder bij de balies van de kantoren van de Belastingdienst. Hiervoor kan via de Belastingtelefoon een afspraak worden gemaakt. Op Belastingdienst.nl/aangifte staan de antwoorden op de meeste vragen. Belastingplichtigen kunnen verder hun vragen stellen via sociale media (vanaf 1 maart ook via Instagram) of de Belastingtelefoon.

Mensen kunnen ook terecht bij veel maatschappelijke organisaties, sociaal werkers, wijkcentra, bibliotheken en buurthuizen, formulierenbrigades, belastingwinkels en vak- en ouderenbonden. Deze maatschappelijke organisaties zijn van grote waarde voor de Belastingdienst. Met hun netwerk bereiken zij mensen die hulp behoeven bij het doen van aangifte. De Belastingdienst ondersteunt deze organisaties met onder andere een online kennisnetwerk. Daarnaast kunnen mensen voor ondersteuning een beroep doen op fiscaal dienstverleners. Binnenkort start een publiekscampagne om mensen te stimuleren tijdig een juiste en volledige aangifte in te dienen.

Share

Nieuwe kleineondernemersregeling (vanaf 1 januari 2020)

Bron: Belastingdienst

De kleineondernemersregeling (KOR) verandert vanaf 1 januari 2020. U kunt dan kiezen voor een vrijstelling voor de omzetbelasting (btw) als u in Nederland bent gevestigd en niet meer dan € 20.000 omzet in een kalenderjaar hebt. Wat in grote lijnen de verschillen zijn tussen de huidige KOR en de nieuwe KOR ziet u in onderstaande tabel. Kies uiterlijk 20 november of u mee wilt doen vanaf 1 januari 2020.

Ontheffing in de huidige KOR?

Doet u op dit moment geen aangifte omdat u in 2019 al een ontheffing hebt van uw administratieve verplichtingen op basis van de huidige kleineondernemersregeling? Lees hier dan meer over wat de nieuwe KOR voor u betekent. De onderstaande tabel is niet op u van toepassing.

Vrijgestelde prestaties?

Doet u op dit moment geen aangifte omdat u alleen vrijgestelde prestaties verricht? Dan verandert er voor u niets. De onderstaande tabel is niet op u van toepassing.

De verschillen in grote lijnen

KOR t/m 2019 Nieuwe KOR vanaf 2020
  • U trekt de btw die u zelf hebt betaald af van de btw die u hebt gerekend aan uw klanten. Is het bedrag dat overblijft minder dan €1.883? Dan hoeft u maar een gedeelte of helemaal geen btw aan ons te betalen.
  • Of u kunt een ontheffing van de administratieve verplichtingen krijgen.
  • De korting op de btw vervalt. U kunt vanaf 2020 dat bedrag niet meer terugvragen.
  • De ontheffing van de administratieve verplichtingen vervalt.

De nieuwe KOR is een vrijstelling voor de btw

  • Alleen natuurlijke personen of samenwerkingsverbanden van natuurlijke personen kunnen meedoen.
  • Ook rechtspersonen, zoals stichtingen, verenigingen en BV’s kunnen gebruik maken van de nieuwe KOR.
  • U hebt een btw-identificatienummer
  • U hebt een btw-identificatienummer
  • We kijken naar het bedrag aan btw dat u betaalt.
  • U trekt de btw die u zelf hebt betaald af van de btw die u hebt gerekend aan uw klanten. Is het bedrag dat overblijft minder dan €1.883? Dan hoeft u maar een gedeelte of helemaal geen btw aan ons te betalen.
  • U doet nu wel btw-aangifte
  • U doet geen aangifte meer.
  • U stuurt nu wel btw-facturen
  • U stuurt geen btw-facturen meer. U hoeft voor de btw zelfs helemaal geen facturen meer te versturen.
  • U rekent wel btw aan uw klanten en u trekt de btw af die u betaald hebt.
  • U rekent geen btw meer aan uw klanten en u trekt de btw die u betaalt ook niet meer af.

Bron: Belastingdienst

Share